fredag 25 september 2009

Biljäkel!

Den gamla röda Volvon är ur form. Den tvärdog just då jag svängde in på Hemköpsparkeringen i Britsarvet. Ett samtal senare så stod min allt-i-allo-hjälpreda Torbjörn vid min sida och vi började bogsera den röda faran mot Haraldsbogymnasiet där den skulle genom gå en grundläggande undersökning.

Vid rödljuset vid Statoil intill Dalavallen gick bogserlinan plötsligt av, Pang! PERKELE! Torbjörn som färdades i den apatiska Volvon gled sakta ut i korsningen och stannade precis så att bilen spärrade av fyra körfält. Dubbel-PERKELE!! Jag, som for i den fungerande Passsaten, for i rask takt in till närmsta parkeringslucka för att sedan rusa tillbaka där tutandet var öronbedövande och irritationen stor hos våra medtrafikanter som inte tog sig fram då det stod en stor röd Volvo i samtliga körfält. Våra ansikten flammdes av en lika pionröd färg som bilen.

Svettiga och en smula skakiga pustade vi ut när bilen till slut stod vid väggrenen och trafiken kunde fortsätta flyta på i normal takt. Efter en nyinskaffad bogserlina transporterade vi Volvon sedan i maklig takt till verkstaden.

Varför inträffar dessa saker alltid mig?
***
Efter att ha städat vår lägenhet till perfektion så har vi nu sålt vår kära lägenheten på Frejavägen 4b. Utgångspriset var 420 000 riksdaler...
***
Vi har fått i uppgift att svara på en massa frågor för att smycka ut vårt medarbetargalleri på radion.

Lars Svan
Det här sysslar jag med på Radio Dalarna? Jag går upp väldigt tidigt för att väcka kullor och masar i morgonprogrammet Gomorron Dalarna.
Minibiografi (födelseår, födelseort, skolor, familj.. kort sammanfattat) Jag är född i Falun OS-året 1980. Jag har klarat av grundskola, gymnasium och högskola och bor tillsamans med en tjej och en kille i ett hus. Tjejen är min sambo och killen är min son. Huset är vårt, eller mest bankens.
Bäst med Radio Dalarna Den sköna blandningen. Det är som en Chokladask med bara goda praliner. Det vill säga Romussin och ägglikör finns inte med.
Vem är du på redaktionen? Den spenslige lille killen som ser ut som att han går i åttonde klass och har en Prao-vecka på radiohuset.
Vad är du bra på? Att komma i tid till jobbet och att vara på bra humör
Vad är du inte bra på? Traditionellt typiskt manliga saker; meka med bilar, sätta fast spännband på släpkärror och installera datorer m.m.
Ditt bästa radiominne? Då jag gjorde ett dokumentärreportage med systrarna Kallur på deras träningsläger i Sydafrika. Jag själv hördes inte, kanske var det därför det blev så bra.
Värsta radiominne? När jag en av de första gångerna skulle medverka i P4-Extra och skulle rapportera från invignigen av Världsarvshuset i Falun. Ung och oerfaren ställde jag mig under en stor högtalare för att avlägga rapport. När det var väl var min tur att rapportera i riksradion så började det spelas upp ett märkligt skådespel från nämnda högtalare. Jag försökte överrösta skränet från högtalarna med fullständigt misslyckat resultat. Jag hörde inte vad programledaren sa, programledaren hörde inte vad jag sa, jag hörde inte vad jag sa och radiolyssnarna hörde verkligen inte vad någon sa. Ryggdunkningarna uteblev när jag återvände till redaktionen.
Om du var ett landskap i Sverige, vilket skulle du vara då? Varför? Närke vore lockande - minst, gnälligt och med en bred brottslig erfarenhet men jag tror nog jag är medelpad, med devisen lagom är bäst.
Vad har du för förhållande med Dalarna? Gott, vi firar Pärlbröllop (30 år) tillsammans den 10 februari 2010.
Ditt första radiominne? Har jag glömt.
Världens bästa låt är...In the garden med van Morrison
Har du några knasiga grodor att bjuda på? Många. Bland annat hade jag en gång besynnerligt svårt att uttala den finska orienteringsklubben "Turun Suunnistajat"
Drömintervjuobjekt? Fotbollspelaren Marco van Basten eller författaren Bodil Malmsten
Därför är lokalradio världens bästa grej? Det är nära, nyttigt och nyfiket.
***
...det blev mycket mer.
***
Idag far jag, Mackan P, Arnberg, Siraj och Kalle söderut. Det stundar överaskningsbaluns för den nyblivna 30-åringen Rolle. Vi har hyrt ett hus i Falköping där vi ska spendera helgen. Det kan bli osannolikt trevligt.
***
Nästa helg flyttar vi in i vårt nya hus. Jackpot i Vuxenpoängs-tombolan.
***
Dagens låt: Our house - Madness
Dagens rätt: Fisk med vermothsås

Inga kommentarer: