onsdag 2 september 2009

Höstens första rapport

Jag är medveten om att det var ett tag sedan, men det har varit så att säga mycket att stå i.
***
För det första; det har legats en hel del i vår omgivning. För till vår stora förtjusning så kommer Oscar att få en kusin i Januari. Det är synnerligen spännande. Jag har satt en slant på att det blir en flicka, resten tror att det blir en pojk. Vad det än blir så blir det fantastiskt.
Kusin Cecilia väntar också på nedsläpp i samma veva som Jörgen och Helena, min gamla barndomskompis Siraj intar i december papparollen och ett annat närstående par är också på väg att yngla av sig (jag håller hårt på sekretessembargot).
***
Det tycks med andra ord vara så att även preventivmedelsproducenterna känner av den rådande finanskrisen.
***
Sommaren var inte bara kort, den var ganska regnig också. Vi inledde de fyra veckornas ledighet på Gotland tillsammans med Jörga och Helena. Trevliga dagar som kryddades med att jag hamnade i ett uppfriskande bråk med en gubbe.
Det föll sig nämligen som så att jag parkerade på en relatvivt svagt imålad parkeringsruta. Den trinda farbrorn som satt på passagerarplats i bilen bakom gick då fullständigt i spinn över att jag, som han såg det, parkerat i Ingenmansland.
-Du kan inte parkera mitt i gatan! gormade den proppmätta gubben.
-Detta är en parkeringsplats, den här vita rektangeln indikerar det, det får man lära sig när man tar ett så kallat körkort, kontrade jag.
-Du är fullständigt från vettet! hojtade Isterbuken och gestikulerade häftigt.
-På med brillorna, gubbstrutt! svarade jag och satte punkt för den heta ordväxlingen.
Gubbens fru puttrade moloket därifrån med en högröd gubbe som skakde på huvudet bredvid sig.
Jag gick triumferande därifrån med en känsla av seger och dåligt blodsocker i kroppen.
***
Bortsett från en rad incidenter på fotbollsplanen så har jag inte varit i bråk sen dagen före skolavslutningen i årskurs sex. Jag och Daniel Arnberg hamnade då i handgemäng över ett felaktigt domslut på terminens avslutande brännbollsmatch. Bråket slutade oavgjort, om jag inte missminner mig.
***
Oscar har nu kommit upp i den aktningsvärda åldern av lite drygt fem månader och han väger numera över 9 kilo. Det gör vanligtvis barn i två års åldern.
***
Barnakiviteter i grupp med andra föräldrar och barn avlöser varandra. Föräldragrupper, babysim, kyrkans barntimme och babysång. Vi är på allt.
På föräldragruppsmötena så ingår även barnmassage. Där har Oscar som vana att kissa ner de tre närmsta personerna i rummet innan massagen drar igång. När det väl är gjort så kan vi, blöta men ganska varma, börja massera.
Det är inte varje sammanträde som inleds med en Golden shower.
***
På lördag, den 5 september, så ska Svan Oscar Erik Edlinger döpas i Hosjö kyrka. Förberedelserna är rigorösa. 45 gäster, 1 präst, två spända föräldrar, gammalmorfar Ernfrid på nyckelharpa, dopkaffe i församlingshemmet och fest på kvällen för dom som är under 35 år. Cissi har haft sömnsvårigheter sen Konstantin hade namnsdag.
***
Jag har fått en ny kollega på morgonen i radion. Det känns ovant.
***
Konstantin har namnsdag den 21 maj.
***
Jag har under min lediga tid å semestern reflektat över alla dessa Vasalopp som körs mellan Sälen och Mora.
Det är Skejtvasan, Tjejvasan, Cykelvasan, Ungdomsvasan, Stafettvasan, KortVasan...och nu senast avgjordes Stavgånsvasan. STAVGÅNGSVASAN.

Borde det inte finnas några fler vasaor? Känns det inte som om dom är lite för få Vasor?
Jag har skissat på några förslag men jag vill ändra lite fokus. Nu ligger fokus på HUR man tar sig fram mellan Sälen och Mora. Om man åker skidor, springer eller cyklar. Jag tycker att man borde fokusera på andra saker i några Vasor. Vilken ålder man är i t.ex och sen utgå från det.

Vad sägs om SeniorVasan. Ett gäng pigga pensionärer stiger upp i ottan och tar rullatorn från Berga By, i Smågan blir det givetvis kaffe med dopp, i Mångsbodarna skaffar man sig ett nytt parti tänder, i Risberg spelas en rafflande Boulematch, i Evertsberg fyller man på depåerna med uppvärmd mat som gjorts med den så kallade Koka/kyl metoden, i Oxberg får man reda på att man kommer få ännu sämre pension, i Hökberg får man demens och en stomipåse, i Eldris kalasar man på en påse Bridgeblandning och lagom till målet i Mora så har man hunnit lösa fyra korsord av den svåraste sorten.

MedelåldersVasan. Här tar man sig fram i Foppatofflor.
Första kontrollen, Smågan, där drar man lite avslappnat av lite Medelåldersskämt där man hela tiden avslutar varje mening med konstaterandet; "Det är det roligaste man kan göra med kläderna på"...
I Mångsbodarna hoppar man lite skönt medelålders på GI-metoden, i Evertsberg beställer man en Thailandsresa, i Oxberg äter man fredags-Tacos, i Hökberg skiljer man sig och lagom i Mora så är man utbränd.

TonårsVasan känns för svår att genomföra. Jag tror inte på något högt deltagar antal. Alla föranmälda skulle bara sitta kvar framför datorn och spela dataspel och dricka läsk, så jag tror det är lönlöst.
***
Dagens mat: Fisk med räkostsås (låter bedrövligt men smakar förträffligt)
Dagens låt: Tupelo Honey - Van Morrison

1 kommentar:

Brita sa...

Kul att du skrivit.
Jag håller med dig om att det känns ovant!!! Saknar det tidigare paret. Du vet vad jag menar.